dimarts, 9 d’octubre del 2007

Comentari de la lectura

Castells, M. 2003 “L’era de la informació: economia, societat i cultura” Barcelona. Editorial UOC.

Al principi de la primera lectura Castells ens diu en que “la difusió de la tecnologia de la informació en l’economia no indueix directament l’atur. Al contrari, segons les condicions institucionals i organitzatives adequades, sembla que pot crear més llocs de treball a llarg termini”

La veritat és que aquestes primeres ratlles són encoratjadores, però com a futurs pedagogs no podem només pensar amb els resultats a llarg termini sense pensar en les conseqüències actuals que pot tenir. Amb això no vull dir que no estigui d’acord amb aquesta afirmació sinó simplement que caldria valorar quins afectes té i/o tindrà a curt termini la difusió de la tecnologia de la informació i com cal que ens hi anem adaptant per tal que ningú en quedi al marge.
En la societat actual, anomenada de la informació, on tot canvia a velocitat de vertigen i les noves tecnologies apareixen i es renoven ràpidament, la formació és converteix en un element clau per fer front als processos d’exclusió social que es generin. És important procurar un sistema educatiu de qualitat, que ofereixi igualtat d’oportunitats i que s’adapti als nous canvis.
Això em fa pensar amb un dels llibres de la bibliografia de l’assignatura, Aubert, A. “Dialogar i transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI” en el qual s’esmenta la importància de l’educació permanent per tal de procurar-nos una formació de qualitat i adequada als ràpids canvis que és generen en la societat. Cal procurar que aquesta educació permanent sigui capaç de minimitzar les desigualtat de formació que es poden generar en la nostra societat, en la qual les persones adultes són les que hauran de fer més esforços per seguir el ritme dels canvis que es generen. No pot ser que l’educació permanent vagi dirigida a aquelles persones que més formació tenen ja que això ajudaria a remarcar encara més la situació de dualització, no només social que s’esmenta als articles sinó també cultural tal com diu A. Aubert i que és per aquest motiu que les persones adultes que no tenen un bon nivell d’estudis i que a més tenen poques competències en les TIC acaben treballant d’auxiliars i en feines amb poc valor i de les qual en són fàcilment substituïbles.
Ja hem comentat a classe que encara que no ho sembli a major nivell d’estudis més i millor ocupació, per això cal que en el moment en què ens trobem parem atenció també a les persones que se’ls ha escapat el tren de la formació per tal que el puguin recuperar i no quedar al marge de la societat, la informació i les noves tecnologies.
Cal que repensem una educació que permeti un bon nivell d’aprenentatges bàsics i polivalents que permetin l’autoreciclatge necessari per fer front a les noves necessitats del món laboral. Cal que proporcioni les eines perque ningú quedi exclòs.

1 comentari:

Òscar Prieto ha dit...

Sandra,

Molt bon comentari. En la propera classe entrarem a fons en la relació entre educació i renta. És a dir, com més educació, més ingressos i millor feina. El discurs de la universitat com una fàbrica d'aturats i de que no cal que tothom tingui estudis ha afectat molt a legitimar l'exclusió d'aquells i aquelles que provenen d'un entorn social més vulnerable.

Òscar